torsdag 10. juli 2008

Gule striper, Stillehav og negllakk

Highway one nordover fra Los Angeles er legendarisk. Vi har startet vår rundtur nordover via Highway One som snirkler seg nordover ytterst langs Stillhavets kyst. Jeg la merke til det med det samme vi begynte å kjøre på veiene i USA. De var der midt i veien akkurat som i Norge. Jeg vet ikke om noen andre land enn USA og Norge som har disse vidunderlige gule stripene midt i veien. Dermed unngår jeg å komme i feil kjøreretning i de 12 felts veiene som er overfylt med biler.

Vi kom ikke så langt i dag. Vi stoppet nemlig for å bade på veien. Dette var første gangen vi badet i Stillehavet og det var en stor opplevelse. Vannet var litt kaldt, de sa det var 62-63'F noe som er under 17 grader. Om dette stemmer har jeg satt ny personlig rekord i isbading. Uansett bølgene var så høye at jeg enset ikke temperaturen. Hadde nok med å holde meg på beina. Over oss hang et helikopter som passet på oss mens Baywatch damene satt i hvert sitt lille hus og passet på oss mens vi badet. Det var ikke veldig mange som badet, og stedet var ganske øde, men badevaktene var på plass. Det er noe av denne logikken jeg ikke forstår. Om du mister jobben finns det ikke nesten ikke noe sosialt nettverk som fanger deg opp. Eller om man blir syk og ikke har forsikring så er det ingen som hjelper deg. Men om man bader, ja, da henger helikoptrene og badevaktene over deg med falkeblikk.

Vi kjørte som sagt ikke så langt. I kveld overnattet vi i Santa Barbara, et rikmannstrøk som er veldig flott. I denne relativt lille byen tror jeg at jeg har sett ikke mindre enn ti butikker som lakkerte negler på føttene til rike amerikanere som tydligvis ikke vet hva de skal bruke pengene til. Og det var ikke små negllakk klinikker vi snakker om. Jeg tror de fleste hadde minst 10 senger hvor man kunne få massert føttene helt fram til klokken 9 på kvelden. Vel hadde de sett mine føtter hadde de vel fått pusteproblemer. Nå er det sent, og jeg er trøtt. I morgen drar vi videre. Denne ferien er full av overraskelser. Det skulle være helt unødvendig å komme med gjentagleser på denne bloggen, men jeg klarer ikke å få alle spisestedene ut av hodet. Altså uansett hvor vi stopper er det minst 5 synlige spisesteder. Jeg fatter ikke at det er mulig. Mister man en Mac Donalds av syne ser man straks en til i horisonten. Sorry, at jeg måtte nevne det igjen, men vi legger altså på oss i denne ferien. Det er burgere over alt hele døgnet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei igjen! Gramatikken Erik!! Stillehavet med stor S! Jeg badet nesten aldri mens jeg bodde i California, bare i basseng. Det er nemlig alltid veldig kaldt i havet. Hold dere unna Macken, vi vil ikke ha hjem en fet familie som må på slankekur. Mitt inntrykk er at i California går det mye på helsekost, vegetarmat faktisk. Frukten er jo bare herlig, spis dere mette på frukt og grønt. Vet ikke om dere har planer om å stoppe i Monterey der Thomas gikk på skole? Det er en flott liten by med mye fint å se. Anbefaler akvariet, det var sjeldent fint. Mulig det er veldig dyrt, vi fikk gratisbilletter av pastoren i menigheten. Misunner dere litt, skulle gjerne vært tilbake igjen.
Morro å følge dere, kan jo se det for meg siden jeg har vært der. God tur videre.

Reidun

Anonym sa...

Hello familien Wold. Det skulle vel være The Family World by now, eller hva?

Nice to see that I hygger jer i det store Amerika. Nu tar vi på telttur til Norddanmark med hele familien og påhæng, så vi vil også hygge os.

Ha en rigtig god tur og gør nu ikke noget, vi ikke ville ha gjort

Simon, Heidi og hele familien

Anonym sa...

Hei igjen

Beklager gramatikken Reidun. Vi sliter nå a little with den gamle norske spraaket. Her borte er det mer enn bokstavene som er Store....

Hyggelig at dere gir kommentarer.

Og familien Griis: Pass nå endelig å få sett Mårud(?) kirke før den faller i havet. Tror det er siste mulighet i sommer.

Erik og familien