onsdag 16. juli 2008

Møte med 81-årig slektning: -Dad was with us tonight


Utenfor den kjente fiskerestauranten Fishermans Grotto sto de begge to med norske flagg. Vi hadde aldri truffet denne vår slektning før. Mannen på 81 år kaller seg Marty og elsker Norge. Faren hans ble 105 år og var i Norge sammen med sønnen etter at han fylt 100 år. Dette vakte stor oppsikt i den lokale TV stasjonen. Marty snakker om sin far idet vi setter oss i den ekslusive restauranten. Han har med seg et stort bilde av ham og faren. Kelneren Ted fikk klar beksjed om å varte oss opp. Selv synes jeg østersene fortsatt skal få ligge i fred på havets bunn, og jeg måtte derfor lure meg unna denne smaksprøven. Jeg tok det vanlige trikset og sa at vi spiser så mye fisk i Norge at jeg helst ville ha en biff. Uansett, det smakte fortreffelig og vi hadde en flott lang stund med utsikt over havnen og Golden Gate.


Marty og dama, de er begge enkemann/enke koste seg veldig. Dette møtet med sine slektninger betydde veldig mye for Marty. Her har vi nordmenn noe å lære når det gjelder å sette pris på slekt og familie. Han slo an vitser så vi holdt på å le oss ihjel, men midt under morsomhetene så utbryter han med tårer i øynene: "This was wonderful, dad was with us tonight".

Ingen kommentarer: